bazi fekri

توضیح انواع بازی فکری

bazi fekri

توضیح انواع بازی فکری

رقابت بر سر نگهداری گربه

بازی فکری کالیکو Calico یک بازی پر از رزق  و برق برای کل خانواده است! بازیکنان لحاف دوزهایی هستند که برای خلق جالبترین و زیباترین لحاف با یکدیگر رقابت می‌کنند. قوانین بازی بسیار ساده است: با تهیه و قرار دادن کاشی‌ها روی صفحه شخصی، تکه‌های لحاف خود بدوزید.

با دکمه‌های رنگارنگ لحاف خود را تزیین و اهداف خود را کامل کنید تا بتوانید حتی بداخلاق‌ترین گربه‌ها روی لحاف خود بخوابانید. در پایان بازی، برای دکمه‌ها، گربه‌ها و اینکه چقدر توانستید الگوی لحاف منحصر به فرد خود را تکمیل نمایید، امتیاز کسب می‌کنید.

در کالیکو بازیکنان برای جمع کردن و قرار دادن قطعاتی از رنگ ها و الگوهای مختلف با یکدیگر رقابت می کنند تا جذابترین لحاف را درست کنند. هر لحاف الگویی خاص دارد که باید از آن پیروی کرد و بازیکنان نیز در تلاش هستند ترکیبات رنگی و الگویی را ایجاد کنند که نه تنها از نظر زیبایی خاص و جذاب هستند, بلکه گربه های ناز بیشتری را جذب کنند!

بازی فکری کالیکو Calico:

گیم پلی بسیار ساده است. در نوبت خود یک کاشی از دست خود انتخاب کنید و آن را به لحاف خود بدوزید، سپس یک تکه دیگر از سه تکه موجود را انتخاب کرده و به دست خود اضافه کنید. اگر می توانید گروهی از رنگ های مشابه را کنار هم قرار دهید, یک دکمه را روی لحاف خود بدوزید.

اگر بتوانید یک الگوی ترکیبی ایجاد کنید که برای هر کدام از گربه ها جذاب باشد، روی لحاف شما می آید و می خوابد!

در پایان بازی به تعداد دکمه ها و گربه ها امتیاز کسب می کنید. همچنین لحافی که دوخته اید امتیاز دارد.

calico table game

بازی رومیزی در مورد یک قاتل

در کالیکو بازیکنان برای جمع کردن و قرار دادن قطعاتی از رنگ ها و الگوهای مختلف با یکدیگر رقابت می کنند تا جذابترین لحاف را درست کنند. هر لحاف الگویی خاص دارد که باید از آن پیروی کرد و بازیکنان نیز در تلاش هستند ترکیبات رنگی و الگویی را ایجاد کنند که نه تنها از نظر زیبایی خاص و جذاب هستند, بلکه گربه های ناز بیشتری را جذب کنند!

بازی فکری مستر جک :

گیم پلی بسیار ساده است. در نوبت خود یک کاشی از دست خود انتخاب کنید و آن را به لحاف خود بدوزید، سپس یک تکه دیگر از سه تکه موجود را انتخاب کرده و به دست خود اضافه کنید. اگر می توانید گروهی از رنگ های مشابه را کنار هم قرار دهید, یک دکمه را روی لحاف خود بدوزید.

اگر بتوانید یک الگوی ترکیبی ایجاد کنید که برای هر کدام از گربه ها جذاب باشد، روی لحاف شما می آید و می خوابد!

در پایان بازی به تعداد دکمه ها و گربه ها امتیاز کسب می کنید. همچنین لحافی که دوخته اید امتیاز دارد.

calico table game

 

بازی آقای جک یا همان جک پاکت یک بازی استنتاجی 2 نفره است و برای سن 9 سال به بالا ساخته شده است , این بازی توسط برونو کاتالا و لودویک مابلانک طراحی شده است.

شب کوچه های تاریک را با نقابی از تاریکی پوشانده است. جک در سایه ها حرکت می کند. بهترین کاراگاهان عصر چراغ گازی در اینجا جمع شده اند تا وی را دستگیر کنند پیش از آنکه بتواند با استفاده از تاریکی، برای همیشه بگریزد. تله به ارامی گسترده می شود و راه را بر وی می بندد. اما جک حیله گر است. او در حقیقت هویت یکی از کاراگاهان رادزدیده است. آیا آن‌ها نقاب را از چهره‌اش برمی‌دارند ؟


اسباب بازی، اهمیت اسباب بازی در رشد کودک

بازی کردن و جنب و جوش کودکان در هر شرایط, مهم ترین ویژگی یک کودک محسوب می شود. البته بازی کردن تنها مختص کودکان نیست و انسان در هر سنی سرگرمی و بازی های مناسب سن خود را پیدا می کند. ولی اگر بدانیم بازی و نوع اسباب بازی که در اختیار کودکانمان قرار می دهیم تاثیر مستقیم در رشد ذهنی و افزایش مهارت های حرکتی او دارد حساسیت بیشتری در انتخاب اسباب بازی های او به خرج می دهیم.کودک در جریان بازی پرورش فکری، عاطفی و جسمی و اجتماعی می یابد زیرا بازی راهی برای ابراز و نشان دادن احساسات است و باعث تخلیه فشار و استرس‌های عصبی کودک می‌شود. بازی، روش طبیعی شرکت کودکان در فعالیتهایی است که سرانجام سبب کسب مهارت و ورزیدگی برای مقابله با مشکلات زندگی می شود. کودکان از طریق بازی احساسات، ناکامی ها و اضطراب های خود را بیان می دارند. همه کودکان فارغ از رنگ پوست و مو یا تعلق به نژاد و قوم خاص در هر کجای دنیا که باشند بازی می کنند فعالیت بازی در واقع تلاش کودک برای کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را می یابد و دنیا را درک می کند.

نقش بازی در رشد شخصیت کودکان

۱. رشد هوشی

بازی رشد هوشی را تسریع می کند. کودکانی که فاقد هر گونه اسباب بازی یا بازی‌ فکری می باشند و یا امکانات اندکی برای بازی دارند، از لحاظ شناختی از همسالان خود عقب تر هستند. اگر بپذیریم که بازی برای رشد هوشی اهمیت دارد در این صورت آشنا کردن کودکان با بازی یکی از عواملی است که رشد شناختی را تسهیل می کند. کودکان در زمان بازی بطور کلی ۳ چیز را یاد میگیرند:

  •     یادگیری درباره خود
  •     یاذگیری درباره جهان پیرامون و اطرافیان
  •     یادگیری حل مسائل پیش آمده

۲.رشد اجتماعی

بازی در رشد اجتماعی کودکان تاثیر چشمگیری دارد. کودکان اغلب برای اولین بار از راه بازی یاد می گیرند که چگونه از طریق بازی یکدیگر را قبول داشته باشند. درباره قوانین بازی توافق کنند و گروهی به بازی بپردازند. مفهوم همکاری، پیروزی بر گروه رقیب، شکست و برتری طلبی اغلب در بازیهای جمعی و گروهی به رشد لازم می رسد.

۳. مهارتهای فیزیکی

کسب مهارت هایی مانند دویدن, حفظ تعادل, پریدن, پرت کردن, چرخیدن و ... که به رشد فیزیکی کودک کمک میکند.

۴.مهارتهای زبانی

زمانی که کودک بازی ‌می‌کند و در تعامل با دیگران قرار می‌گیرد مهارتهای زبانی وکلامی او پرورش می‌یابد. شعر خوانی, داستان سرایی و صحبت کردن های معمولی سبب رشد مهارت های زبانی کودک می شود.

۵.مفاهیم شناختی

کودکان از طریق بازی کردن ، آموزش شمارش اعداد ، آموزش رنگها ، شکل و سایز‌ها را نیز می‌آموزند. بازی کردن مهارت حفظ کردن و دقت کودکان را افزایش می‌دهد. زمانیکه کودکان در محیط‌های محرک‌آمیز بازی می‌کنند سطح فکری آنها نیز بالا می‌رود.

۶. تاثیر درمانی

کودک می تواند از طریق بازی، انرژی تحت فشار خود را بیرون بریزد. کودک می تواند احساساتی از قبیل ترس، رنجش، نگرانی، شادی و … خود را آن طور که دوست دارد در قالب شخصیت های دلخواهش بیان نماید و کدورت درونی خود را نیز از بین ببرد. همچنین اسباب بازی های مخصوصی در اختیار کودکانی که ناتوان هستند با هدف بهبود شرایط آن ها قرار می گیرد.

۷.رشد تربیتی

کودک حین بازی با ارزش های انسانی مانند نیکی, امانتداری, درستکاری و ... آشنا می شود.

بازی‌ها به چهار دسته جسمی‌، تقلیدی، ساختنی و خلّاق تقسیم می‌شوند.

در کنار هر یک از انواع بازی‌های ذکرشده می‌توان آموزش از طریق بازی را نیز در نظر گرفت. بازی‌های آموزشی، مشروط بر آنکه تحمیلی نباشند نقش مهمی ‌در تقویت حواس و قوای ذهنی و فکری او خواهند داشت. انواع جورچین، لگو، بازی با خمیرهای رنگی، نقاشی با آب رنگ یا شن‌های رنگی که در بازار موجودند، از این دسته هستند.

۱۰ دسته بندی اسباب بازی ها

بصورت کلی اسباب بازی ها به ۱۰ دسته زیر تقسیم می شوند، برخی اسباب بازی ها بین این دسته ها مشترک هستند، مثلا اسباب بازی های سازه ای که مهارتی هم هستند، یا اسباب بازی های کمک درمانی که ورزشی هستند، برای کودکان با تحرک بدنی کمتر که تحرکات بدنی بیشتری نیاز هستند داشته باشند.

اسباب بازی های عروسکی

دسته بندی اسباب بازی - عروسک ها

 

اسباب بازی های شخصیت کارتونی

دسته بندی اسباب بازی ها - شخصیت های کارتونی

 

اسباب بازی های وسایل نقلیه

دسته بندی اسباب بازی ها - وسایل نقلیه

در بسیار از موارد پیش آمده که کودکان در تعاملات با کودکان دیگر بهبود های شگرفی در بیماری خود داشته اند. برای مثال لکنت زبان یکی از بیماری هایی هست که از طریق تعامل کودکان با یکدیگر بسیار قابل حل است.

یا کودکانی که تحرکات بدنی کمی دارند وسایل بازی ورزشی یا سرگرمی هایی که شبیه سازی زندگی عادی است بسیار به آنها کمک خواهد کرد. سرسره، خانه های کوچک، چادرهای کوهنوردی مخصوص کودکان و ... نمونه ای از این اسباب بازی ها هستند.

دسته بندی اسباب بازی - اسباب بازی کمک درمانی

منبع:رادیو کودک

 

کمبود این ویتامین باعث آلزایمر می شود

محمد روحانی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره بیماری آلزایمر، گفت: بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع بیماری تعدیل دهنده مغز در جهان است که این نوع بیماری‌ها ارتباط نزدیکی با سن افراد دارد؛ یعنی هر چه سن افزایش پیدا کند شیوع بیماری‌های تعدیل دهنده مغز مانند آلزایمر هم بیشتر می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به علائم هشدار دهنده برای ابتلا به بیماری آلزایمر، اظهار کرد: مهم‌ترین علامت بروز بیماری آلزایمر، اختلال حافظه اخیر نام دارد؛ یعنی فرد مبتلا به این نوع بیماری چند ساعت بعد از صرف وعده غذایی فراموش کرده است که آن را میل کرده و یا محل جاسازی اشیاء را بعد از قرار دادن وسیله مورد نظر خود در آنجا کاملا فراموش کرده است.
روحانی افزود: بسیاری از عملکرد‌های شناختی مغز مانند قضاوت، تکلم و انجام حرکات پیچیده از علائم ابتلا به آلزایمر هستند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: مهارت‌هایی مانند غذاخوردن و رانندگی در افراد مبتلا به آلزایمر به مرور زمان از بین می‌رود، مثلا ممکن است حافظه فرد نحوه پارک کردن ماشین را از دست داده باشد.
روحانی درباره نحوه تشخیص بیماری آلزایمر با توجه به سن افراد، گفت: بسیاری از جوانان با مشغله کاری زیاد برای ادعای خود در خصوص ابتلا به آلزایمر نزد پزشک مراجعه می‌کنند، اما این نوع بیماری در افراد بالای 40 سال رخ می‌دهد.
او افزود: بعضی از افراد از ابتلای خود به آلزایمر خبر ندارند و زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنند به اشتباه جا‌های دیگر بدن را به عنوان گرفتگی یا درد مثال می‌زنند. اما در میان افراد میانسال گاهی اوقات بدبین شدن به دیگران، توهم و خیالات عجیب، وسواس زیاد، حس خیانت از جانب دیگران به فرد عامل قوی درخصوص بروز بیماری آلزایمر است.
این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به عوامل موثر در تشدید بیماری آلزایمر، گفت: مصرف بعضی از دارو‌های سرماخوردگی و آنتی هیستامین‌ها باعث اختلال حافظه در می‌شود.
روحانی در ادامه بیان کرد: استفاده از مواد آنتی اکسیدان، تغذیه سالم و کم چرب، انجام فعالیت‌های بدنی منظم، عملکرد‌ها و فعالیت‌های مغزی مانند مطالعه بازی‌های فکری نقش محافظتی موثری در ابتلا به بیماری آلزایمر دارند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بیماران مبتلا به آلزایمر یا هر نوع زوال مغزی نسبت به مصرف بعضی از داروها، عفونت‌ها و مشکلات متابولیسم حساس هستند؛ برای مثال فرد مبتلا به آلزایمر بدون آگاهی از نوع بیماری خود با وجود یک سرماخوردگی ساده، عفونت ریه، عفونت ادرار، پایین آمدن قند و سدیم خون ممکن است به شدت خواب آلود و گیج شود.
روحانی گفت: کمبود ویتامین B12 و کم کاری تیروئید نیز در ابتلای افراد به آلزایمر موثر است.

 

منبع: ربیع

بازی فکری استوژیت

به دنیای پر رمز و راز سرزمین رویایی استوژیت خوش آمدید! سرزمین نقش و نگارهای سحر آمیز…

تصویر بازی استوژیت

بازی رومیزی استوژیت مناسب 2 الی 8 نفر

این بازی فکری مجموعه ای خیال انگیز از تصاویری عمیق، الهام بخش و مسحور کننده است که به طرز جذاب و شگفت انگیزی توانایی تفکر خلاقانه و قدرت شهود شما را می آزماید.

 

برای موفقیت در این بازی استعداد ، تخیل ، اشعار ، موسیقی داستان ها و نمادها را تلفیق کنید تا رمزی که در تصاویر نهفته است را بیابید.

یکی از ویژگی های خوب این بازی ، مناسب بودن آن برای گروه های سنی مختلف بوده که این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید با کودک ،‌همسر و حتی پدر و مادر خود بازی کنید. پس از این مطمئن باشید که استوژیت هیچوقت بلااستفاده نخواهد ماند.

  • مدت بازی : 20 دقیقه
  • تعداد بازیکنان: 2 الی 8 نفر
  • گروه سنی بازیکن : 8 الی 99 سال
  • سبک بازی :  بازی کارتی ، فکری ، معمایی

داستان بازی فکری استوژیت :

پادشاه نگران است : آخرین روزهای زمستان سر رسیده و قصه گو و خوابگزار بزرگ شهر ، در اولین روز بهار برای همیشه از سرزمین اسرار آمیز استوژیت خواهد رفت .
اما چه کسی دارای این توانایی است که جای خالی او را پر کند؟؟
شما به عوان بهترین پیشگو های این سرزمین با هم ب ه رقابت می‌پردازید . برای این امتحان از بهترین نقاشان سرزمین تصاویری آماده شده که بر اساس خواب‌های پر رمز و راز پادشاه است،حالا این شمایید که باید بر اساس داستان و روایت خود و قدرت ذهن خوانی‌تان حریفتان را به آزمون بگذارید.
اما حواستان باشد که این تصاویر نه آنقدر شفاف و سر راست هستند که همه به سادگی معنای آن‌ها را کشف کنند و نه آن قدر بی معنا و دور از ذهن که برای هیچ‌کس دور از ذهن نباشد.
آیا در آخر این رقابت سرزمین استوژیت خوابگزاری خردمند و شایسته پیدا خواهد کرد؟

هدف بازی استوژیت چیست ؟

هدف در هر دور از بازی پیدا کردن کارت تصویر انتخاب شده توسط قصه‌گو است . قصه‌گو باید به گونه‌ای کارت تصویر مورد نظر خود را توصیف کند که به آسانی توسط بقیه شناسایی نشود.

هدف مهمتری که این بازی دنبال می کند پرورش خلاقیت و مهارت های ارتباطی می باشد که در هر سنی و برای همه افراد لازم هستند.

محتویات بازی فکری استوژیت :

  • صفحه بازی       1 عدد
  • مهره چوبی       8 عدد
  • کارت تصویر       96 عدد
  • نشان رای دهی    64 عدد
  • راهنمای بازی     1 عدد
  • تصویر محتویات بازی فکری استوژیت